about us ORTOGONALE

[English]
ORTOGONALE is a handcraft & design studio focused on contemporary craft, materiality, small series and limited edition products. Born between Italy and Berlin as a branch of Studio Mondocubo by Rossella Flammia and Paolo Picone, ORTOGONALE is the synthesis between design and manual skills, architecture and craftsmanship, between the theory of Vitruvius and the practice of craftsmanship. The need of a design process hands-on, from practice into theory, therefore, through a process that realizes its design reference into the manufacturing techniques and which finds in human work, and in the support to the real economy, small businesses, the safeguarding of crafts in extinction a political reason too.
“Joy in labor” wrote William Morris more than a hundred years ago, a re-appropriation through manual work and craftsmanship, of rhythms more appropriate and more sustainable lifestyles, and a greater consciousness about resources and tecniques.
Material and materiality, environmental sustainability, crafts, tradition in its meaning of “changing” and “looking ahead”, rituals and human-object interaction, are the basis of ORTOGONALE’s thinking.
In 2020 ORTOGONALE moved back to Italy, opening its new atelier in Carife, a small village in the inland of southern Italy

Design, we believe, is not about making our life more comfortable, but more aware.

Rossella & Paolo


[Italiano]
ORTOGONALE è uno studio e laboratorio di design e artigianato contemporaneo specializzato nella produzione di piccola serie ed edizione limitate nato tra l’Italia e Berlino da Rossella Flammia e Paolo Picone come costola dello Studio Mondocubo. ORTOGONALE è la sintesi tra la progettazione e la manualità, tra l’architettura e l’artigianato, tra la teoria di Vitruvio e la pratica dell’artigianato. L’esigenza di una progettazione a contatto con la materia, dalla prassi alla teoria attraverso un processo che realizza nelle tecniche di lavorazione e nel “lavoro” la sua componente progettuale di riferimento, e che trova nell’economia reale, nelle piccole imprese, nella salvaguardia dei mestieri in estinzione una sua ragione anche politica.
“Joy in labour” aveva scritto William Morris più di cento anni fa, un riappropriarsi attraverso il lavoro manuale e l’artigianato di ritmi, stili di vita più consoni e più sostenibili, e di una maggiore consapevolezza delle risorse e di quello che si produce.
La materia e la matericità, la sostenibilità ambientale, la tradizione intesa nel suo significato di “modificare” e “guardare avanti”, il rituale e l’interazione uomo-oggetto sono alla base del pensiero di ORTOGONALE.
Nel 2020 ORTOGONALE si trasferisce in Italia e apre il suo nuovo atelier in Carife, un piccolo centro nel cuore dell’appennino irpino dell’Italia meridionale.

Il design, crediamo, non serve a renderci la vita più comoda, ma più consapevole.

Rossella & Paolo

 

 

 

Main address:
ORTOGONALE

Handcraft & Design Laboratory
Via Stefano Melina 34
83040 Carife (Av)
Italia

Fulfillment & Distribution:
ORTOGONALE Fulfillment
c/o RAUM Italic
Chorinerstr. 49
10435 Berlin
Deutschland

E-mail:
info@ortogonale.com

Mobile:
Tel: +39 338 16 18 131
Tel: +39 320 34 89 547