Positano

[English] The re-design of these much beloved table set, glasses and carafe found in old Italian popular “osteria”.
A tribute collection to the popular italian tradition, to the ritual of the “banquet” and to the design of everyday life where the protagonist is the raw material and experience of matt porcelain without the use of glaze on the external surfaces in contact with hand. The glaze is used internally only, in contact with liquids, a trasparent glaze for exalting the contrast shiny/matt and internal/external, and the qualities of matter.
The color is obtained through special high temperature pigments mixed inside the body of the porcelain, making a real solid colored porcelain mixture. The pigment percentage influences the density and tone of the color realizing different, and potentially infinite, gray gradations, from white to black.
The Positano collection was born in Berlin, as an act of nostalgy, and as a revendication, and at the same time a provocation, aimed at re-evaluating the social role of the lunch, the banquet, and the conviviality in contemporary society.
An object, an act of culture!

[Italiano] Re-design del tradizionale set da tavola, caraffa e bicchieri, utilizzato nelle vecchie osterie italiane. Una collezione tributo alla tradizione popolare, al rituale della “tavola” e al design della quotidianità dove protagonista è la matericità e l’esperienza della porcellana matta a vista senza l’utilizzo di smaltatura superficiale esterna a contatto con la mano. La smaltatura interessa l’interno, a contatto con i liquidi, e realizzata con smalto trasparente, vetrina, esaltando il contrasto matto/lucido, interno/esterno, e le qualità della materia.
il colore è ottenuto attraverso speciali pigmenti ad alta temperatura miscelati all’interno del corpo stesso della porcellana prima della formatura, realizzando di fatto un impasto solido di porcellana colorata. La percentuale di pigmento influenza la densità ed il tono del colore realizzando di fatto diverse, e potenzialmente infinite, gradazioni di grigio, dal bianco fino al nero.
La collezione Positano nasce a Berlino, come un atto di nostalgia italiana, e come una rivendicazione, e allo stesso tempo una provocazione, tesa a rivalutare il ruolo sociale della tavola e del convivio nella società contemporanea.
Un oggetto, un atto di cultura!

Materials: solid colored porcelain
Productive process: casting technique in handmade chalk moulds; grinding and glazing by hand.
Firing:
1250°
Colors: natural white, light grey, dark grey
Care: dishwasher, microwave and freezer safe.

Designed & manufactured by
Rossella Flammia & Paolo Picone
Studio Mondocubo / ORTOGONALE
Berlin, 2012